HU-GO E-Útdíj

E-útdíj elszámolás

Az Ön partnere (Bevallási Közremködö-je), az E-útdíj automatizált megoldására a GPS-ART Kft.

E-útdíj

Kategóriák

209/2013. (VI. 18.) Korm. rendelet 2020. november 26-án lépett hatályba. A hatályos rendeletben meghatározott díjszámítás alapján 2021. január 1-jétől az alábbi táblázatban szereplő, megtett úttal arányos díjak lettek érvényesek (Figyelem ezek a díjak rendszeresen változnak 2024.01.01-től bevezetésre kerül a J5 kategória is):

Díjkategória Környezetvédelmi osztály Gyorsforgalmi út
[Ft/km]
Főút
[Ft/km]
J2 C 68,49 29,13
B 59,56 25,33
A 50,63 21,53
J3 C 96,09 50,45
B 83,56 43,87
A 71,03 37,29
J4 C 155,22 96,82
B 129,35 80,68
A 109,95 68,58

A díj minden esetben bruttó díj, tartalmazza az áfát.

(Figyelem! Az itt felsorolt adatok változhatnak, azok aktualitására megpróbálunk figyelni, de legnagyobb gondosságunk mellett is előfordulhat, hogy eltérés keletkezik, melyért előre is elnézést kérünk, de ebből adódó esetleges károkért felelősséget nem vállalunk!)

Útdíj útmutató brossúra letöltése: E-útdíj útmutató

Pótdíj ügyintézési útmutató letöltése: Pótdíj ügyintézés

Hogyan működnek a GPS rendszerek?

Ha az emberek „GPS”-ről beszélnek, általában egy GPS-vevőre gondolnak. Valójában azonban a „Global Positioning System” (Általános Helymeghatározó Rendszer rövidítve: GPS), egy konstallációja 27, a Föld körül keringő műholdnak. 24 működésben és három arra az esetre, ha valamelyik kiesne. Ezt a szatelit hálózatot az Egyesült Államok hadserege fejlesztette és kivitelezte katonai navigációs rendszerként, de nem sokkal később megnyitotta használatát mindenki elött.

Mindegyike ezeknek az 1500-2000 kg-os, napenergiával üzemelő szatelitnek, 19300 km magasan kering úgy, hogy 24 óra alatt pontosan két teljes kört tesz meg Föld körüli pályáján. Mozgásuk úgy van összehangolva, hogy bármely időpontban, a Föld bármely pontjáról legalább négy „látható” az égen. A GPS műholdvevő feladata az, hogy 4 vagy több ilyen műholdat találjon, azoktól való távolságát kiderítse, és ezekből az információkból következtessen helyzetére. Ez a művelet egy egyszerű matematikai összefüggésre épül, melyet háromszögelésnek hívnak. Háromszögelést a háromdimenziós térben nem olyan egyszerű elmagyarázni, ezért a szemléletesség kedvéért kezdjük a könnyebb 2 dimenzionális háromszögeléssel.

Képzelje el, hogy valahol Magyarországon van, de valamilyen okból nem tudja hol. Találkozik egy barátságos járókelővel és megkérdezi: – „Hol vagyok?” Így válaszol: – „Budapesttől 58,2 kilométerre.” Ez ugyan egy egyenes és valós tényt tartalmazó válasz, de önmagában nem megoldás Önnek. Hiszen, így lehet bárhol Budapest körül egy 58,2 kilométer sugarú kör vonalán. Így megkérdez még valakit hol van, aki azt mondja: – „Kecskeméttől 59,36 kilométerre.” Ha most a két információt kombinálja a Kecskemétet és a Budapestet körülvevő két kör két ponton metszi egymást, tehát már csak két pont maradt ahol lehet. Ha egy harmadik személy azt mondja: – „Kaposvártól 109,89 kilométerre.” Meg van a megoldás! Az előbbi két lehetőségből ugyanis az egyik kiesik, hiszen ez a kör már csak az egyik metszésponton fog áthaladni. Ön Dunaújvárosban van.

Ugyanez a koncepció működik a három dimenziós térben is, csak kicsit nehezebb vizualizálni. A térben a köröket gömbök helyettesítik. Ha tudja, hogy 10 km-re van az A jelü műholdtól, akkor az elhelyezkedése egy 10 km sugarú gömb felületén van. A második (B) szatelittől kapott távolsága a B szatelit körül eső gömb felületén van. A két gömb metszése most nem két pontot, hanem egy kört ad meg. A harmadik (C) műholdtól kapott adat, illetve az ez alapján képzett gömb, ezt a kört két ponton metszi, és a negyedik (D) szatelittől kapot adat alapján képezhető gömb adja metszésével a tényleges elhelyezkedést.

Valójában elég lenne 3 műhold a pozíció meghatározásához (persze ha abból indulunk ki, hogy Ön a Földön van), mert vehetjük negyedik gömbnek a Földet és a 3 szatelittől származó adatokból adódó két metszéspont közül az egyik a Földön a másik a világűrben van. A GPS vevők általában négy vagy több műhold információt használnak, ezzel növelve a pontosságát a pozíció és a magasság adatnak.

A GPS vevőnek, nyomkövetőknek mint a műholdas riasztóknak két dolgot kell tudnia, hogy ezt az egyszerű számítást el tudja végezni:

– A helyzetét legalább három szatelitnek.
– A távolságát ezektől a műholdaktól.

Ezeket az adatokat a GPS vevők, a GPS műholdaktól érkező magasfrekvenciás, alacsony energiájú rádióhullámok analiziséből tudják kiszámolni. A jobb készülékekben több GPS vevő van, hogy egyidejüleg több szatelit adatait tudja értékelni.

A rádió-hullám elektromágneses energia. Ebből következik, hogy terjedése megegyezik a fényével. (kb. 300.000 km/másodperc vákumban) A GPS készülékek analízisükkel ki tudják számolni, mekkora utat tett meg a szignál a műholdaktól.
A számítás elve:
Egy meghatározott időpontban (mondjuk éjfélkor) a műholdak elkezdenek sugározni egy hosszú digitális mintát. (Ezt Pseudo-Random-Code-nak nevezik.) A GPS készülékekben szintén pontban éjfélkor elindul ugyanez a minta. Amikor a műholdaktól a szignál eléri a vevőket a minta késésben lesz a vevő mintájához képest. A mintában lévő késés egyenlő a jel útjának időtartamával. A GPS készülék ezt az időt megszorozza a fény sebességével, hogy meghatározza mekkora utat tett meg a szatelittől jövő jel, tehát milyen messze van a szatelit.

Ehhez a méréshez a GPS műholdakon és vevőkön lévő óráknak nanoszekundum pontossággal egymásra kell szinkronizálódniuk. Ahhoz, hogy műholdas helymeghatározást készítsünk szinkronizált órákkal, nem csak a műholdakon, hanem a vevőkön is atomórának kellene lennie. Az atomórák azonban 50-100.000$-ba kerülnek, ami egy „kicsit” drága lenne a mindennapi használathoz.
A GPS rendszer egy ügyes és effektív megoldást talált erre a problémára. A műholdakba beszetrelték a drága atomórákat, viszont a vevők jó minőségű quarzórát tartalmaznak, amit a szatelit jele folyamatosan szabályoz. Néhány szóban összefoglalva: a vevő figyeli a négy vagy több szatelittől bejövő jeleket és a lehetséges pozícióhoz állítja az óráját. Más szavakkal, csak egy érték van az „aktuális időre”, amit a vevők használni tudnak. A helyes idő vezet csak oda, hogy a különböző eltolódású jelek, melyek a szatelitektől jönnek, a tér egyetlen pontjára mutassanak. Ez az idő az az idő-érték, amit az érzékelt műholdak mindegyikében működő atomórák eredményeznek. A vevők tehát az óráikat ehhez az időponthoz állítják, így azonos lesz az órajárásuk a szateliteken lévő atomórákéval. A GPS készülék így kap atomóra pontosságot „ingyen”.

A pozíció számításokhoz szüksége van még a GPS vevőnek a szatelitek pontos helyzetére. Ez azonban nem nehéz feladat, mert a műholdak nagyon magasan, kiszámítható pályán keringenek. A GPS vevők egyszerűen tárolnak egy almanachot, ami megmutatja nekik, melyik szatelit hol tartózkodik egy bizonyos időpontban. Bizonyos tényezők, mint a Hold vagy a Nap vonzása enyhén módosítják a műholdak pályáját minimális mértékben, de az Amerikai Védelmi Hivatal folyamatosan figyeli azok pontos pozicióját, és kiküldi minden GPS vevőnek a szatelit szignál részeként.

A GPS vevők általában tartalmaznak egy antennát a műholdak jeleinek vételére, vevő-processzorokat és egy nagyon stabil órát. Természetesen tartalmazhatnak kijelzőt, hogy a pozíciós és sebesség adatokat eljuttassák a felhasználókhoz. A GPS vevők minőségét leggyakrabban azzal jellemzik, hogy hány csatornásak. Ez azt jelenti, hogy hány műhold adatait dolgozzák fel egyidejűleg. Eredetileg ez a szám négy-öt volt, de az évek folyamán lépésenként felment tizenkettő és húsz közé.

Egy tipikus GPS vevő-modul a SiRF Star 3 chip-et használja, melynek mérete 12×15 milliméter. A GPS vevők alapjában kicsik, de nagy teljesítményre képes eszközök, melyeket rengeteg ember használ nap mint nap.

Minden GPS műhold folyamatosan küld egy navigációs system üzenetet (50 Bit másodpercenként) ami tartalmazza az időt, az almanachot, ephemerist (égitest pozíciót). Az almanach tartalmazza a konstalláció minden műholdjának pálya és státusz információit. A teljes almanach átvitel 12,5 percig tart. Ez a beolvasás felelős azért a hosszú időért, ami eltelik mire működésbe lép a GPS vevő első bekapcsoláskor.

Ránk a HU-GO e-útdíj elszámolásban is számíthat!

2013. július 1.-től itthon új szabályozás lépett életbe az autópályák és főutak díjaival kapcsolatban. Ez a rendszer HU-GO néven vált közismertté, ami csakis a 3,5 tonnát meghaladó járműveket érinti. A HU-GO a díjszabás pontos megállapításához figyelembe veszi az érintett járműveknek a környezetvédelmi besorolását és a használt útszakasz osztályát. A HU-GO e-útdíj rendszerben a fizetendő összeg arányos a megtett kilométerszámmal, és az érintetteknek minden esetben előre szükséges rendezni a költségeket.

Cégünket a HU-GO e-útdíj elszámolással kapcsolatban is felkeresheti. Velünk sokkal egyszerűbb és gyorsabb a díjak kifizetése, ennek köszönhetően elkerülhetőek a büntetések, kellemetlen helyzetek, így munkavégzését semmi sem zavarhatja meg. A HU-GO e-útdíjjal kapcsolatban talál segítséget weboldalunkon, ezáltal könnyedén ki tudja előre számolni, körülbelül milyen díjjal kell majd számolnia.

Ha szeretné segítségünket kérni az HU-GO e-útdíj elszámolásban, keressen bennünket bizalommal elérhetőségeinken!